ABBA Voyage
27/07/22 15:30
Inför att ridån ska gå upp visas en nordisk tallskog på ett draperi.
Det har varit mycket uppmärksamhet kring ABBAs hologramshow Voyage som de satt upp i Queen Elizabeth Olympic Park, London. Jag var där tidigare i juli för att titta på showen, den nya tekniken, de motion capture-animerade hologrammen och förstås lyssna på musiken.
Showen börjar visuellt med en nordisk skog och instrumentalen Skallgång som snarare är en Benny Andersson-låt än en typisk ABBA. Upp ur golvet stiger siluetterna av Abborna likt egyptiska gudar. Det hela känns nästan spöklikt som om de återuppstår från de döda, trots att de lever. Det följer ett par mindre kända hits, men som ändå funkar då det till att börja med visuellt är fullt tillräckligt med de tredimensionella figurerna. Det är George Lucas filmbolag Industrial Lights & Magic som står för visualiseringen, och nog ser det ut som det är de livs levande popidolerna som uppträder. Dock är scenen är så djup så även de som stod längs fram knappast kan ha genomskåda illusionen (något jag skulle tänkt på med min hemmagjorda 3D-Elvis). Rörelserna är inte bara baserade på Abborna själva, utan de har också haft doubles under inspelningen av motion capturetagningarna. Det märks på sina ställen där vissa dansnummer är lite snyggare, tajtare och mer tillrättalagda än vad man kunde vänta sig från de konserter de gjorde på 70-talet. De flesta numren har Abborna i hologramform, men några är snyggt producerade 2D-videor, medan Waterloo rätt och slätt är hämtat från olika tv-framträdanden de gjorde när de vann Eurovision 1974. I ett par av numren visas också Rora, en anime-inspirerad kortfilm med en plot som kunde vara hämtad från någon av mina studenters examensfilmer. Där knyter åter showen an till Abborna som odödliga gudar från egyptisk mytologi.
Låtarna låter i stort sett exakt som på skiva, trots att det instrumentala och kör framförs av ett liveband. Det gör mig lite besviken, då det hade känts mer live om det hade avvikit från originalen lite mer. Nåja, i Does Your Mother Know bryter de av från originalet och låter kompgruppen få glänsa lite, och i Thank You For The Music spelar ”Benny Andersson” dragspel istället för piano.
Bygget ser mer eller mindre ut som ett rymdskepp utifrån, men invändigt så är det en limträkonstruktion som man förstår inte ska stå där för evigt. ABBA har tillgång till platsen till 2026 då det ska byggas bostäder där. ABBA Voyage är väl inte det mest fantastiska jag upplevt, men väl värt ett besök om man är i London.