In Memory of a Maverick
25/04/24 20:21
Den här låten - In Memory of a Maverick - har legat och värkt ett tag nu, men till sist har alla pusselbitar fallit på plats! Det började som en pastisch på Tacos version av Puttin’ on the Ritz, men av det finns egentligen bara beatet kvar. I stället har det blivit en exposé av låtstölder från 80-talet - en ackordföljd från Depeche Modes Stories of Old, svällande synthpads från radioprogrammet Poporama, en trumpetstöt från Baobabs Let’s Break, ett blipljud från en Casio VL-tone, Peter Hooks bas från Blue Monday och ett fett trumljud från signaturen till hitlisteprogrammet Tracks. Sist men inte minst garnerade jag skapelsen med lite 90-talsinfluenser - ett annat blipljud från Propagandas Wound in my Heart och ett stick inspirerat av ledmotivet till Bond-filmen Golden Eye som Tina Turner framför.
Det förekommer också moderniteter som den ai-genererade kvinnliga sången såväl som bakåtblickande vintagerytmer från ”världens första trummaskin” Chamberlain Rythmate.
Låttexten kan nog vara svårtolkad då den har en överanvändning av olika idiom men handlar om ”pickup artisten” Tom ”Torero” Ralis som tragiskt tog sitt liv för ett par år sedan. Han har berättat att han haft kliniska depressioner i sin ungdom och hur han tog sig ur det, men till sist hann de mörka tankarna ifatt honom i vuxen ålder. Kanske spelade ”pick up”-industrins dåliga rykte roll för hans depression eller det ensamma livet som digital nomad, ingen vet riktigt. Hans tidigare fru berättar om hans mörka sidor i en BBC-dokumentär som gjordes strax efter självmordet. Där beskrivs också hans misogyna sidor som inte framkom i hans podcast. Själv tog jag hjälp av honom och hans koncept att ”approcha” tjejer under dagtid, något som jag tror passar introverta män som mig. Han visade bland annat hur man övervinner sina självtvivel och inte skrämmer slag på den man approachar. Just detta problem tog Amelia-krönikören Katarina Muhr nyligen upp då hon själv tröttnat på dating-appar och i stället vilja träffa någon irl. Hon upplevde att det var svårt att flörta i vardagssituationer för det kändes ”creepy”. I SVT:s Morgonstudio utvecklade hon resonemanget att pandemin gjort att folk inte vågar flörta längre. Hon berättar att samtidigt trendar iscensättandet av ”cute meet” på sociala medier som går ut på att av en slump träffa någon på stan.
Sist men inte minst, skivomslaget! Det är inspirerat av den spanske konstnären Miguel Olivares och hans målningar och collages av människor i stadsmiljö. Jag såg reklam för en utställning han hade i sin hemstad Barcelona när jag var där för några år sedan, men missade tyvärr själva utställningen. Omslaget till ”In Memory of a Maverick” är ai-genererat och sedan grovt rastrerat i Photoshop. I mitten satte jag dit ett fejkat stansat hål där en ”skivetikett” syns. Etiketten i sig har en komposition inspirerad av Orchestral Manoeuvres in the Dark’s 7” av Tesla Girls. Det är med andra ord inte mycket som inte är stulet i den här produktionen. Inte ens titeln har jag kommit på själv, utan är tagen av Alex Forrest.