2022

På besök i The Electronic Dance Music Museum

avicii
Mycket film i Our House’ museum över den elektroniska dansmusikens historia.
Har varit i Amsterdam och besökt The Electronic Dance Music Museum. Det är Our House som öppnat vad de menar är världens första museum för elektronisk dansmusik. Our House verkar i från början vara en ”akademi” för aspirerande houseproducenter. När de öppnar en museidel är elektronisk musik = house, och museum = dans.
step_daft
T. v: Interaktivitet där man kunde kapa sina egna grooves och beats med en gigantisk step sequenser.
T. h: En av Daft Punks hjälmar.

Mycket av ”museets” utställning var film- och ljudupplevelser där museikuratorns syn på (house) musiken var allenarådande. Museet liknar mest ett diskotek och när man kom in visades en multiscreen-film med mullrande ljudfragment av suggestiva röster ur housemusikens historia och texter flashar över synfältet. Man ska nog låta sig förföras av ljud och ljus men mitt intryck var att det var en ganska tunn soppa som serveras bakom smoke and mirrors.
tr808
Den klassiska trummaskinen TR-808.
Därefter fick man gå ner i själva museidelen som jag hoppats skulle innehålla gamla dammiga Thereminer, ploppiga beats från en Wurlitzer Sideman och elektroniska röster av en Voder. Ingenting av detta. Den något skrala maskinparken som visades upp verkade ta sin början i 80-talet med TR-808-trummaskiner, mixerbord till senare Axoimklaviaturer. De hade också stepsequensers som man kunde skapa sina egna grooves på, men det blev mer en lekplats som man strax tröttnade på. Avslutningsvis förväntades man dansa sig igenom den elektroniska dansmusikens historia. Musiken tog sitt avstamp från tidiga 80-talets house- och techno-scener i Chicago och New York. Vidare får Daft Punk och våran Avicii en framskjuten placering. Kraftwerk och Giorgio Moroder/Donna Summer ägnas knappt en fotnot, medan pionjärer som Tornados och Hot Butter helt glömts bort. Elektronisk dansmusik är så mycket mer än house (och det jag har räknat upp) så jag förstår i och för sig att man gjort ett urval. Housemusiken har också blivit mer kommersiell såväl som mer underground liksom livsstilen kring musiken med free love, HBTQ+ vilket också hade en viktig plats i ”utställningen”.
Ett besök på
Our House känns säkert mer relevant för tonåringar upp till 30-nånting. Men för femtioplussare som mig har man mer nöje av de musikmackapärer som visas på Deutche Museum i München.

Lyrics

lyrics_02
Bilden är arrangerad.
Nu finns det en ”lyrics-section” med de samlade texterna till mina låtar som jag pusslat ihop genom åren.

Öppna Ditt Fönster

Grafik
På väg mot vår, bort med restriktionerna - dags att fira med min hemmagjorda remix av Ulla Billquists ”Öppna Ditt Fönster”! Skriven av Sune Wladimir och Börje Larsson. En tidig version av låten spelades in av Wiggerskvartetten redan 1934, där Wladimir var pianist och arrangör (Wiggerskvartetten hör vi för övrigt när de sju dvärgarna tar ton i den svenska dubbningen av Disneys ”Snövit”).

Wiggerskvartetten till trots, så är nog Ulla Billquists version (1944) den mest kända. Den äppelkäcka och hurtiga gamla schlagern har i min remix fått ett långsammare tempo och en rytm inspirerad av Tacos ”Puttin’ on the Ritz. Ljud-dräkten i övrigt har lånat samplingar från Kaj Kindvalls radioprogram Poporama och min gamla följeslagare Casio VL-Tone.
Den grafiska formen till remixen är inspirerad av Orchestral Manoeuvres in the Dark’s skivomslag till deras ”Talking Loud and Clear” med ett tidstypiskt blom-mönster från en gardin, ärvd av min farmor.

Nya bilder till Jordbruksverket

skyddsobjekt
Det är alltid roligt när jag får ett uppdrag för Jordbruksverket! Ofta är det landskapsteckning på ett eller annat sätt och det kittlar min gamla nerv för klassiska serietecknare som Nils Egerbrandt (91:an), Gunnar Persson (Kronblom), Gösta Gummesson (Åsa-Nisse) och Torsten Bjarre (Lilla Fridolf). Den här gången handlade uppdraget om ”gödsel och miljö”, kanske ett passande tema till ovanstående tecknarnas buskisserier.

vattendrag